.::Followers::.

amirbulat

.::SeMaKin Byk kTe taHu,semakIn Kte tahu yg kTe nIE BYK D0p tahu...huhu.."MaNe AkU Tau!!!!!::.

.::Advetize::.

Sunday, November 28, 2010

.::Pertanian Adalah Pelaburan::.

pokok gaharuNama Tempatan: Gaharu/depu
Nama Saintifik: Aquilaria malaccensis
Nama Lain: Karas, Engkaras, agar wood, aquilaria, krasna, agaloca,aloeswood,
eaglewood, jinkoh. Famili: Thymelaeaceae
Lokasi dijumpai: Hutan hujan tropika


Apa Itu Gaharu???
Gaharu adalah sejenis damar yang terbentuk secara semula jadi akibat daripada tindak balas pokok gaharu ke atas serangan fungus/bakteria (penyakit). Pokok yang diserang menyebarkan sejenis minyak berbau bagi melindungi bahagian yang cedera ( sama ada akar, batang, dahan dan sebagainya ) di mana minyak ini lama kelamaan akan menjadi keras ( damar ).Bahan damar yang terhasil ini pula mengandungi bahan sari atau resapan damar yang wangi dan dikenali sebagai gaharu.

gaharu amirbulat
Fakta keterangan:

Pokok Gaharu merupakan sejenis pokok yang hidup subur di hutan tropika dan telah dimanfaatkan oleh masyarakat dunia sejak dahulu lagi. Semua bahagian pokok gaharu, dari batang, kulit, daun, bunga, buah dan rantingnya digunakan untuk menghasilkan produk minyak wangi, ubat-ubatan, teh hijau dan kosmetik. Nama sains gaharu ialah Aquilaria malaccensis, bagaimanapun beberapa spesies lain dalam genus Aquilaria turut dikenali sebagai gaharu.

Pokok yang telah matang akan membesar sehingga 40 meter tinggi dan berdiameter 40cm. Pokok gaharu di hutan semulajadi mula mengeluarkan resin gaharu pada usia 20 hingga 45 tahun, bergantung pada ketahanan pokok dan tindakbalas kecederaan pokok. Pokok gaharu amat diminati kerana dapat menghasilkan aroma yang wangi dan menyenangkan apabila dibakar kayunya.


pokok gaharu amirbulat*sila klik logo
Gunung Cipta SDN. BHD. adalah sebuah syarikat yang menceburi bidang pertanian Gaharu sejak tahun 2007. Gunung Cipta SDN. BHD mencari seberapa ramai peserta untuk mengambil "bahagian" dalam pengurusan Gaharu ini.

"Bahagian" yang dimaksudkan adalah dimana kami menjual lot-lot tanah kosong yang akan dibangunkan menjadi lot-lot tanah Gaharu yang mana peserta hanya mengeluarkan modal untuk membeli tanah itu sahaja, yang selebihnya kami uruskan sendiri. Keuntungan dari pelaburan Gaharu akan dibahagi 2 antara Gunung Cipta SDN. BHD. dengan pembeli.

Bagi kami, modal untuk membeli tanah serta kos penanaman pokok Gaharu dalam masa yang sama amat membebankan. Jadi kami mencari peserta yang betul-betul mahu mengambil bahagian sahaja.

Tanah tersebut akan menjadi hak milik 100% kepada pembeli tersebut.

Ini bukan MLM, bukan sistem piramid or etc, Gunung Cipta SDN. BHD. adalah syarikat yang mengusahakan pertanian berasaskan pokok Gaharu.

Pihak syarikat telah melontarkan idea supaya masyarakat diberi peluang untuk memiliki lot-lot tanah pokok Gaharu dengan beban kewangan yang sangat minimum (munasabah) iaitu lot-lot tanah yang siap ditanam dengan pokok Gaharu dijual kepada peserta dengan harga yang menarik dan kadar masa yang fleksibel.

Lot Gaharu dijual pada harga serendah RM 14,000- RM 20,000(mengikut lokasi) untuk 1 Lot tanah Gaharu (anggaran 500-700 m2) dengan keluasan pada bilangan pokok lebih kurang 100-200 pokok setiap lot.

gaharu amirbulatUntuk dijual minyak sebatang pokok gaharu yang berusia 7-8 tahun boleh dijual antara RM 500 – RM 5,000 sebatang. 150 batang pokok Gaharu (1lot) hasilnya antara RM 10,000 – RM 1,000,000.


pokok gaharu amirbulat Untuk dijual “teras” sebatang pokok yang berusia 7-8 tahun boleh dijual antara RM 10,000 – RM 100,000 (bergantung kepada kuanliti dan kuantiti teras). 150 batang pokok (1 lot) pokok Gaharu hasilnya antara RM 2,000,000 – RM 20,000,000.

ΓΌ Harga pasaran untuk minyak gaharu juga amat tinggi iaitu sehingga RM 45 ribu / Kg


gaharu amirbulat
Anda tidak perlu menelefon kami, sebaliknya hanya menghantar khidmat pesanan ringkas (SMS) nama, no telefon dan juga tempat tinggal anda, kami akan menelefon anda sejurus itu untuk anda mengetahuinya dengan lebih lanjut, jika perlu kami akan ke tempat anda untuk memberi maklumat dengan lebih detail.



017-9461750 - Firdaus

No comments:

.:::::.

My Great Web page

LinkWithin

.::Tekan2::.

.::Mister Linky's Magical::.

.::Kelab Blog Walking::.